lilieSkauti Vamberk

Mezinárodní skautské setkání – jamboree v Cheschire, Anglie – 24. 7. – 12. 8. 2018

Po několika měsíční přípravě odjeli starší skauti našeho oddílu v červenci letošního roku
na mezinárodní skautské setkání – jamboree oblasti Cheschire v Anglii. Byli jsme na něj pozvání vedoucím oddílu 1st Antrobus & Comberbach Sea Scouts Paulem Underwoodem. S tímto oddílem máme již dlouholeté přátelské vztahy. My jsme tam jeli už počtvrté a oni u nás byli dvakrát na našem letní táboře.
Naložili jsme naše kufry, batohy a hlavně jídlo do přívěsu autobusu a vyrazili přes Německo do holandského města Naarden. Zde jsme si prohlédli muzeum a hrob Jana Ámose Komenského a také toto malebné městečko. Potom jsme se přesunuli do města Oudewater, protože jsme tam byli na dvě noci ubytovaní v klubovně místních skautů. Druhý den jsme navštívili městečko Gouda, kde byli zrovna sýrové trhy.
Na místě jsme měli možnost ochutnat holandské sýry a poznat místní kolorit při trzích. Mimo sýrů tady řemeslníci na náměstí předváděli výrobu dřeváků, porcelánových dýmek apod. Pak jsme jeli do Rotterdamu a prohlédli si zdvižné hráze na přístupech k rotterdamskému přístavu, které byly vybudovány na zadržení vody v případě povodní. Je to obdivuhodné dílo a pro nás bylo velice zajímavé, že klouby, které otáčí velikými rameny, byly vyrobeny u nás v Čechách. Také jsme byli pozvaní na prohlídku farmy, kterou vlastní rodina holandských skautů. Dostali jsme výbornou večeři a pravé holandské jogurty.
Další den jsme naložili všechny naše věci a odjeli směrem k Dunkerque. Tam je muzeum a v něm je část věnovaná československým vojákům, kteří padli při jeho napadení Němci za 2. světové války.
Po přespání v F1 jsme ráno 28. 7. 2018 přepluli kanál La Manche a jeli k cíli naší cesty do městečka Knutsford, kde se konalo od 28. 7. do 4. 8. 2018 jamboree.
Postavili jsme si stany a navečer byl zahajovací ceremoniál. Byli přítomni skauti celé oblasti Cheschiru, zástupci 23 dalších zemí a 17 skautů a skautek z České republiky ze Skuhrova nad Bělou. Celkem nás tam bylo cca 6.000. Při zahájení zástupci všech zemí nesli své vlajky. Za náš oddíl a republiku ji nesl Vojta Čtvrtečka. Byla to nezapomenutelná chvíle.
A pak už následovala spousta aktivit a protože hlavním tématem byli „piráti“, vše bylo tomuto tématu podřízeno – jak oblečení účastníků, tak i hry a další aktivity.
Každý den děti měli zajímavý program:

1) Vytváření:
výroba náramků, lodiček, barvení triček, tetování

2) Technická zóna:
pokusy, planetárium, optické klamy, vyrábění slizu

3) Přežití:
pečení popcornu a těsta na tyčce, kolotoč ze stromů, vytváření náramku na přežití

4) Tortuga:
nafukovací atrakce: surf, tobogán, červené koule, čluny, úniková místnost

5) Dobrodružství:
čtyřkolky, lezecká stěna, jednokolky, jeskyně, potápění

6) Výzvy:
vázání uzlů, stavba věže z kostiček, poznávání osobností, stavění domu z karet

7) Střílení:
střelba z praku, laser game, střelba na talíře, střelba z luku

8) Celý svět:
bubnování, kreslení obrázků, tetování, hádanky a další aktivity.

Vše si mohly děti vyzkoušet.

V pátek jsme jeli na výlet do Liverpoolu, kde jsme navštívili muzeum Beatles, muzeum námořnictví, Rádio City, Albertovy doky, čínskou bránu, Liverpoolskou katedrálu a další.
Předposlední den večer bylo slavnostní zakončení. Po zbourání stanů a uklizení tábořiště jsme se přesunuli do města Winnington, kde jsme v klubovně místních skautů několik dní přespávali.
Vedoucí anglických skautů Paul pro nás připravil několik výletů do okolí a také na ostrov Anglesey V dávných dobách do bylo sídlo odporu proti Římanům, žili tam hlavně druidové. Je tam vesnice s nejdelším jménem na světě Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch.
Také jsme byli v Chesteru, který založili Římané. V kempu místních skautů jsme si vyzkoušeli lanové centrum a další místní aktivity.
Ráno jsme se rozloučili a odjeli do hlavního města Walesu Cardiffu. Druhý den jsme se zastavili v Salisbury, kde je v místní katedrále vystavena jedna ze čtyř originálů Magny Charty. Potom jsme už ujížděli do města Pool a z něho pak lodí na ostrov Brownsea, kde byl přesně před 111 lety vůbec první skautský tábor pod vedení zakladatele skautingu Lorda Baden-Powella. Spali jsme pod širým nebem a tak jsme měli úžasnou možnost nasát tu skvělou atmosféru tohoto pro skauty tak důležitého místa. Ale vše musí jednou skončit a pro nás pobyt na tomto ostrově hned druhý den. Přeplavili jsme se zpět do Poolu a odjeli do Doweru, odkud nás trajekt převezl do Calais na pevninu. Cestu domů jsme ještě navštívili Lucembursko a v hlavní městě katedrálu, kde je pohřben český král Jan Lucemburský.
Do Anglie jeli skauti a skautky, kteří se již několik let učí ve škole anglicky. Někteří již mluví plynule a komunikace s angličany pro ně byla příjemným procvičením jazyka. Někteří ještě angličtinu tak neovládají, ale všichni se snažili se anglicky se skauty z 1st Antrobus & Comberbach Sea Scouts domluvit. V takových chvílích si také uvědomovali, jak je důležité se učit cizí jazyky.

S anglickými skauty jsme se dohodli, že příští rok přijedou na náš letní skautský tábor. Podobné setkání na táboře by mohlo být realizováno i s holandskými skauty, kteří nám poskytli zázemí při naší cestě na jamboree.

Tuto cestu by nebylo možné realizovat bez velké pomoci a pochopení několika českých sponzorů, např. dotačního odboru Královéhradeckého kraje, Obecního úřadu Skuhrov nad Bělou a Kvasiny, Auto SAS, s. r.o. Solnice a dalších firem i soukromníků v našem okolí. Peněžní dar od anglických sponzorů jsme dostali i od vedoucího anglického oddílu 1st Antrobus & Comberbach Sea Scouts Paula Underwooda.

Náš velký dík proto patří všem, kteří nás jakýmkoli způsobem podpořili.

První neděli v září jsme uspořádali společné promítání pro rodiče a přátele. Děti se rády podělily se všemi o své bohaté zážitky. Fotografie z této cesty máme vystavené v naší skautské vývěsce ve Skuhrově nad Bělou a informace o této cestě je uvedena na webových stránkách střediska Vamberk, kam náš oddíl spadá.